Cikkek : Három férfi, két eset |
Három férfi, két eset
Kittinkatt 2011.01.21. 10:47
Kálmán Péter, Szabó P. Szilveszter és Szabó Dávid, a január 14-én KERO® rendezésében hatalmas sikerrel bemutatott két opera, a Gianni Schicchi, illetve a Mario és a varázsló címszereplői mesélnek arról, milyen is a zenés műfajok királynőjét játszani a Budapesti Operettszínházban.
Forrás: operett.hu
Két sikeropera egy este alatt - míg az első mindenki számára könnyen befogadható remekmű, addig a másik azon kevés kortárs magyar operák egyike, melyek kül- és belföldön egyaránt kedveltek. A Gianni Schicchi, illetve a Mario és a varázsló a 2011. január 14-ei premieren hatalmas sikert aratott KERO® rendezésében.
Puccini Triptichonjának legtöbbet játszott darabja a 13. századi Firenzébe repíti közönségét. A komponista mondta: "Szenvedélyesen vadászom, librettókra, nőkre és vadkacsákra" - ezúttal az előbbit meg is találta Dante Isteni színjátéka alapján. Az ismerősen csengő történet során groteszk pillanatok tanúi lehetünk. Buoso Donati gazdag firenzei polgár végrendeletében minden vagyonát egy kolostorra hagyja. Rokonai pánikba esnek, de cselekedniük kell: minden fanyalgásuk és kételyük ellenére megkérik a furfangos, de vidékről jött, s ezért lenézett Gianni Schicchit, hogy akár a törvény ellen cselekedve, de mentse meg számukra a családi vagyont. A remek hangutánzó és színészi képességekkel rendelkező Schicchi pedig óriási komédiázásba kezd. Magára ölti a halott Donati álcáját, új végrendeletet diktál, s túljár a kisemmizett örökösök eszén.
Schicchi karaktere igazi jutalomjáték az 1918-as New York-i premier óta töretlen ovációnak örvendő feketekomédiában. Ezúttal a Magyar Állami Operaház, korábban a Zürichi Opera magánénekese, Kálmán Péter játssza a címszerepet, aki kollégáival együtt a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon, ugyancsak KERO® rendezésében olaszul már színre léphetett a vígoperában. Nem tagadja, könnyebb dolga volt. "Nekem az olasz egyszerűbb, eddig keveset énekeltem magyarul, de a vígoperákat magyarul szokták játszani, így érthetőbbek is. Nyár óta nem csak ebben változott meg a Gianni Schicchi, ért egy kicsit a rendezés, a mozgás. A szerepnek azért is örültem, mert Puccinit eddig nem énekeltem, most egye több Wagner darabban játszom. Az Operettszínházban nagyon jól érzem magam, nagyon összetartanak az emberek, szerettem az egész próbafolyamatot, és a munkát KERO®-val. A Gianni Schicchit mindenkinek ajánlom - fontosnak tartom, hogy minél több nézőt vonzzunk be az opera műfajára, s egy ilyen darabbal jó kezdeni, hiszen egyszerre humoros és komoly…" - mondta Kálmán Péter.
Puccini vígoperájában Laurettát Geszthy Veronika, Rinucciót Boncsér Gergely, Zitát Farkasréti Mária alakítja. A produkcióban színre lép még Fischl Mónika, Vadász Zsolt, Hábetler András, Szécsi Máté, Langer Soma, Tóth Adrienn, Magócs Ottó és Dézsy Szabó Gábor is. Karmester: Makláry László.
Az este második felében az egyik legsikeresebb kortárs magyar operát tekinthette meg közönségünk, melyet Vajda János az irodalmi Nobel-díjas Thomas Mann 1930-as Mario és a varázsló című tragikus úti élményéből komponált, aminek alaphelyzete az író családi nyaralása egy kis olasz üdülőfaluban. Mussolini ekkor már nyolc éve Olaszország Ducéja, s egyre jobban körvonalazódnak a világ felett gyülekező fekete felhők sziluettjei...
A Vajda János által írt opera, ahogy a Mann-novella főszereplője is Cipolla, a mutatványos, aki egy tengerparti kisvárosban tartja előadását, s aki testi hibája miatt alkalmatlan a katonai szolgálatra, így a front helyett az olasz városokat járja produkciójával. Ördögi megjelenése, fizikai torzsága hipnotizőri képességekkel és belső démonokkal párosul: megszabadítja saját akaratától, miközben ösztönlénnyé csupaszítja, és megalázó helyzetbe hozza "áldozatait". Szabó P. Szilveszter január 14-én debütált az opera műfajában ebben a szerepben - hatalmas sikerrel.
"Nagyon furcsa, érdekes és izgalmas az előadás menete, ami ránk, szereplőkre fantasztikusan hat. A zene nem egyszerű, olyan, mint egy matematikai rendszer. Tulajdonképpen egy másik dimenzióba kerül az egész társulat a színpadon. Ez a mentalitás érződik a nézők felé is: ők biztos, hogy elsősorban nem a játékot látják, a bohóc, a mentalista, a számmisztikában igencsak topon lévő Cipollát, hanem azt veszik észre, hogy tulajdonképpen ott ülnek a lakókocsi körül és őket is hatalma alá kerítette a mágus. Az operában láthatjuk, hogy különböző embertípusok hogy válnak áldozattá, közben megnőtt Mario szerepe, s kiderül, hogyan lesz általa áldozattá maga Cipolla, amire nem számít…" - nyilatkozta szerepéről Szabó P. Szilveszter.
Vajda János egyszerre szürreális és dallamos muzsikákkal teli operáját 1988-ban mutatta be a Magyar Állami Operaház, s azóta megkerülhetetlenül emblematikus mű lett belőle. A másik címszerepet, Mariót Szabó Dávid alakítja, akinek több dolog miatt is izgalmas az előadás. "Kihívás számomra, hogy az Operettben mutattunk be operát, olyan közönség előtt, amely nem szokta meg tőlünk ezt a műfajt. Remélem, a szakmabeliek büszkék arra, hogy az Operettszínház, melynek nem profilja az operajátszás, mégis megbirkózik a feladattal, sőt, a premier sikerét elnézve győzedelmeskedik is. KERO® úgy rendezte meg ezt a darabot, hogy az a mi szellemi és művészi fejlődésünket is nagyban elősegíti, ráadásul ezzel egy időben ténylegesen eljut a közönséghez a műfaj. Érdekes, hogy az első színházi szerepem is egy operában volt, a Don Carlosban, amit szintén Kerényi Miklós Gábor rendezett, még 1993-ban. Művészileg is kihívás Mariot jászani, mert ez egy mentális szerep, alig néhány mondattal, az a lényeg, hogy mit gondolok, milyen energiák mennek át rajtam, és hogy milyen viszonyaim vannak a világgal..." - mondja Szabó Dávid, aki mellett látható a produkcióban még Farkasréti Mária, Dézsy Szabó Gábor, Petróczi Gábor és Szegedi Andor is. Karmester: Somogyi-Tóth Dániel.
|